Gastvrijheidstrainingen
Hoe mooi is ons vak en om dit vak te kunnen uitoefenen? En wat maakt het dat de gasten een 9+ beleving hebben in uw horecagelegenheid. Natuurlijk het eten zelf, de inrichting en netheid maar bovenal de medewerkers die de gehele avond uw gastheer/gastvrouw zijn. Door mijn ervaring in diverse branches van de horeca durf ik te zeggen dat ik de gasten goed kan aanvoelen en het gastvrijheidsgevoel goed kan en wil doorgeven aan de jongere generatie. Net die ‘Extra Mile’ gaan om van iedere gast een tevreden gast te maken.
Bij het geven van de gastvrijheidstrainingen komt hiermee dan ook een breed scala van aspecten aan bod. Zoals onder andere:
- Het verwelkomen van de gasten. Elke gast is verschillend en als gastheer/gastvrouw is het van groot belang om elke gast te kunnen aanvoelen. Ook het adviseren van de gasten kan af en toe van groot belang zijn.
- Hoe kan je het beste met een dienblad lopen? En wat als dit een keer verkeerd kan gaan? Gelukkig is hierin de beste les die je kan meekrijgen, iedereen heeft het ooit een keer moeten leren en ook bij iedereen is het wel eens mis gegaan.
- Hoe kan ik het beste met borden lopen? En moet ik dan met 2, 3 of 4 borden lopen. Het lijkt allemaal heel moeilijk maar uiteindelijk is het net zoals fietsen. Je kan alles leren en als je het eenmaal geleerd hebt zul je het ook nooit meer verleren.
- Hoe om te gaan met eventueel kritische gasten? Gasten kunnen en mogen ten alle tijden kritisch zijn. Ze komen bij ons met een verwachting en als wij die verwachting dan niet kunnen waarmaken in hun ogen zijn ze teleurgesteld. Ook hierin is het belangrijkste, probeer de gasten aan te voelen en denk met hun mee.
- Up-selling. Heel erg belangrijk in de horeca en een hele kleine moeite die vanzelf vanzelfsprekend wordt.
Ik hanteer altijd deze vijf onderstaande eigenschappen die zeer goed van toepassing zijn in ons vak als gastvrouw/gastheer.
1. Mentaliteit
Goede gastgerichtheid is een persoonlijke instelling, een mentaliteit. Je zet je in om het de gasten een prettige dag te bezorgen.
2. Houding
Goede gastgerichtheid begint met je houding. Dit is je visitekaartje naar de gast toe want de eerste indruk bepaald hoe de gasten met jou als gastheer/gastvrouw omgaan.
3. Oogopslag
De oogopslag is je blik. Je blik kan laten zien in welke stemming je verkeerd, welke emoties je voelt, hoe je je voelt qua gezondheid, hoeveel energie je hebt en hoe gemotiveerd je bent.
4. Observeren
Dit betekent dat je de gasten in de gaten houdt. Zorg ervoor dat jij de gasten kunt zien maar ook dat de gasten jou kunnen zien. Mocht het nodig zijn dan kunnen ze ten alle tijden ook contact met je zoeken.
5. Controleren
Is alles naar wens bij de gasten of zou je hun nog ergens mee kunnen verblijden.
Maar het belangrijkste van alles in de horeca is, als je het al met plezier en een grote glimlach doet dan kom je al een heel eind! Samen, met elkaar, één team!